نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه «مرز دوغارون و گمرک اسلام‌قلعه روزانه ظرفیت فعالیت حدود 1000 کامیون در خروجی و 1000 کامیون ورودی را دارد»، گفت: هرقدر روان‌سازی بیشتری در تردد مرزی انجام شود به همان میزان شاهد پویایی، رشد و توسعه محموله‌های صادراتی، ترانزیتی و روابط تجاری در دو کشور خواهیم بود.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمود امتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص چگونگی وضعیت فعالیت‌های صادراتی در مرز دوغارون اظهار کرد: تا قبل از حادثه آتش‌سوزی اسلام قلعه در بهمن ماه سال 99، در گمرک اسلام‌قلعه تقریبا ورودی و خروجی‌های قابل قبولی جریان داشت و فعالیت‌ها روان صورت می‌گرفت. در آن زمان حدودا روزانه 500 دستگاه ورودی و  500 دستگاه خروجی از پایانه دوغارون، منطقه ویژه و بازارچه وجود داشت.
 
وی افزود: پس از حادثه آتش سوزی اسلام قلعه، برای مدتی فعالیت‌ها در مرز کاهش یافت و محموله‌ها در پشت مرز متوقف شد.
 
نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان‌رضوی دلیل توقف و کندی فعالیت‌های اخیر در مرز دوغارون را محدودیت ستاد ملی کرونا در خصوص کرونای هندی بیان کرد و خاطر نشان کرد: از چندوقت قبل ستاد ملی کرونا به دلیل مبارزه با کرونای هندی، مرزها را محدود کرد و در مرز از رانندگان افغان که وارد ایران می‌شدند تست کرونا می‌گرفتند به همین دلیل شاهد کاهش ورود کامیون‌ها از کشور افغانستان به ایران شدیم که البته پس از مدتی با انجام مکاتبات و مذاکرات این مشکل حل شد. ازحدود یک ماه قبل، فعالیت‌ها دوباره شروع شده است و ورود کامیون‌ها تقریبا به 200 الی 300  مورد رسیده است.
 
امتی با ارائه آمار کامیون‌های ورودی و خروجی افزود: در شرایط فعلی، با آماری که از گمرک و سازمان‌حمل‌ونقل دریافت کرده‌ایم، حدود 400 خروجی از مرز دوغارون داریم و 400 الی 450 ورودی کامیون‌ها به مرز دوغارون از سمت افغانستان است. روند فعالیت‌ها نسبت به روزهای گذشته بهتر شده است و همکاری چشم‌گیر کنسولگری ایران در هرات، ناظر گمرکات استان، مدیر گمرک و سازمان حمل‌ونقل مستقر در مرز دوغارون در بهبود عملکرد فعالیت‌های مرزی موثر بود. اما با پتانسیل موجود و توافقنامه حمل و نقلی دو کشور که حداقل 600 کامیون ورودی و 600 کامیون خروجی تعریف شده همچنان فاصله دارد.
 
وی عنوان کرد: اگر ساعت کاری در مرز افزایش یافته و به این مسئله اهمیت بیشتری داده شود و برنامه‌های دیگر از جمله ایجاد آسفالت میان دو مرز صورت بگیرد، دروازه پایانه مرزی به چندین گیت با تفکیک محمولات صادراتی، ترانزیتی، سوختی و مسافری تفکیک و تعریض گردد شاهد افزایش خروجی و ورودی‌ها کامیون‌ها در مرز خواهیم بود.
 
نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان‌رضوی گفت: مسئولین در هر دو طرف باید این نکته را در نظر داشته باشند که مرز دوغارون و گمرک اسلام‌قلعه روزانه  ظرفیت فعالیت حدود 1000 کامیون در خروجی و 1000 کامیون ورودی را دارد. هرچقدر  روان سازی بیشتری در تردد مرزی انجام شود به همان میزان شاهد پویایی، رشد و توسعه محموله‌های صادراتی، ترانزیتی و روابط تجاری در دو کشور خواهیم بود.
 
امتی بیان کرد: در مرز دوغارون شاهد مزیت‌های برجسته و اساسی هستیم و به همان نسبت نیز  موانع و مشکلات پیچیده‌ای پیش رو داریم. اگر بتوانیم موانع و مشکلات حاضر در این مرز را کاهش دهیم، به همان میزان به مقدار مزیت‌ها خواهیم افزود. طبیعتا با افزایش ساعت کاری، تسریع در کنترل اسناد و مدارک، تفکیک محموله های تجاری و مسیر مسافری ، شاهد کاهش توقف مرزی و کاهش سرمایه تجار، شرکت‌ها و رانندگان  و به تبع آن کاهش هزینه‌ها و کاهش کرایه حمل خواهیم بود که نهایتاً افزایش مبادلات تجاری و ارتقای تراز  تجاری دو کشور را در پی خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظرات شما