هفته گذشته شورای رقابت درباره قیمت خودروهای تولید داخل تصمیم گیری کرد و به طور متوسط 8.2 درصد برای محصولات گروه ایران‌خودرو و همچنین 8.9 درصد بر قیمت محصولات گروه سایپا افزود.

به گزارش نسیم اقتصاد، بنابر اعلام شورای رقابت، این افزایش قیمت براساس تورم بخشی یک‌ساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال 99 و در نهایت پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره‌وری محاسبه شده که برای تمامی خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا تا پایان نیمه نخست سال 1400 اعمال و اجرا می‌شود.
 
 انتظار می رفت پس از اعلام این خبر، بازار آزاد به این مساله واکنش نشان دهد و تحت تاثیر تعطیلی اجباری نمایشگاه های خودرو، افزایش چشمگیر نرخ ها در این بازار اتفاق بیافتد.
 
با توجه به تعطیلی اجباری تقریبا یک ماهه اصناف دور از ذهن نبود که همانند دفعات قبل و پس از تصمیم‌گیری های دستوری برای قیمت خودرو، بازار با شوک مواجه شود و دلالان در اقدامی خودجوش قیمت ها را کنترل کرده و افزایش دهند.
 
این در حالی است که در اقدامی غیرقابل باور، بازار تقریبا واکنشی به بمب قیمتی شورای رقابت نشان نداد و بی توجه به بستر مناسب برای افزایش نرخ‌ها، مسیر عکس را در پیش گرفت و تقریبا هر روز از قیمت خودروهای موجود در بازار نیز کاسته شد.
 
بررسی قیمت ها در هفدهمین روز اردیبهشت نسبت به نخستین روز این ماه نشان‌دهنده روند کاهشی نرخ هاست و همان طور که گفته شد به نظر می رسد بازار در مقابل خبر افزایش رسمی نرخ کارخانه ای خودروها، تدافعی عمل کرده و سیاست بی توجهی را در پیش گرفته است.
 
در شرایط فعلی به دلیل تعطیلی اجباری اصناف ، خرید و فروش رسمی در بازار انجام نمی شود و همچنین به نظر می رسد سیگنال های ارسالی از مذاکرات وین سبب شده تا مردم انتظار ریزش قیمت ها در بازار خودرو را همانند بازارهای ارز، سکه و طلا را داشته باشند بنابراین همچنان در برابر وسوسه خرید خودرو ادامه داده و تا مجبور نشوند نسبت به خرید اقدام نمی کنند .
 
بررسی بازار مجازی نشان می دهد هر روز بر تعداد آگهی فروش خودروهای صفر کیلومتر تولید سال‌های 98، 99 و 1400 افزوده می شود اما معمولا خریداری برای این خودروها وجود ندارد.
 
بررسی قیمت ها در بازار مجازی خودرو نشان دهنده روند کاهشی نرخ ها در هفته دوم اردیبهشت ماه است.
 
بررسی قیمت خودروها در بازه زمانی 11 تا 17 اردیبهشت ماه  به شرح زیر است:
 
 

نام

قیمت مدل 99

در 11/2

قیمت مدل

1400

در 11/2

قیمت مدل 99

در 11/2

قیمت مدل 1400

در 11/2

سمند  LX

181

185.5

177

182

سمند  EF7

205

217

201

212

سمند  EF7 دوگانه سوز

226

237

223

235

پژو 405 SLX

199

209

197

206

پژو پارس سال

214

225

207

218

پژو پارس دوگانه سوز

228

239

225

235

پژو پارس  TU5

249

258

244.5

254

پژو 207 دنده ای

279

290

273

282

پژو 207 پانوراما

305

318

301

310

پژو 207 پانوراما اتوماتیک

384

405

376

394

پژو 206 تیپ 2

193.5

201

189

197

پژو 206 تیپ 5

260

273

257

266

پژو 206 صندوقدار

254

270

250

260

رانا پلاس

214

225

211

223

دنا معمولی با کروز

256

270

256

268

دنا پلاس

304

316

300

310

دنا پلاس توربو

357

372

351

365

دنا پلاس توربو اتوماتیک

406

434

402

427

پراید 151

119  

123

117.5

122

پراید 151 آپشنال

124

132

122.5

130

تیبا صندوقدار

131

---

129

---

تیبا 2

130

133

127

132

تیبا 2 پلاس

144.5

147

143

146.5

ساینا

138.5

142.5

135

140.5

ساینا  S

153

158

151

155

کوییک دنده ای

145.5

149

143

148

کوییک دنده ای R

148.5

155

147

152.5

کوییک پلاس اتوماتیک

205

212

205

211.5


با توجه به روند کاهشی نرخ ها در هفته ای که گذشت به نظر می رسد باید منتظر اعمال رسمی افزایش نرخ مورد نظر شورای رقابت در کارخانه ها و بازگشایی مجدد نمایشگاه های خودرو بود تا مشخص شود واکنش واقعی بازار به قیمت ها چگونه است و آیا خریداران از فاز احتیاط خارج می شوند یا خیر؟

اخبار مرتبط

نظرات شما