بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید 903 هزار و 800 دستگاه خودرو سواری در 12 ماه سال 99 و رشد 19.1 درصدی آن در مقایسه با سال 98 است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، در سال 98 در مجموع 758 هزار و 900 دستگاه خودروی سواری توسط خودروسازان داخلی تولید شده بود.
 
بررسی آمارها در این بخش حاکی از تحقق "جهش تولید" و شعار سال 99 در تولید خودروی سواری است.
 
در سالی که گذشت تولید وانت با رشد 6.5 درصدی به 80 هزار و 364 دستگاه رسید.
 
در تولید کامیون، کامیونت و کشنده نیز رشد 53.6 درصدی ثبت شد و آمار تولید این خودروها به 6 هزار و 395 دستگاه رسید.
 
اما در تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون افت 7.8 درصدی در هم‌سنجی با سال 98 ثبت شد و مجموع تولید این خودروها فقط یک‌هزار و 873 دستگاه بود.
 
در بخش خودروهای کشاورزی نیز کارخانجات داخلی موفق به تولید 6 هزار و 395 دستگاه کمباین (رشد 44.5 درصدی) و 21 هزار و 666 دستگاه تراکتور (رشد 15.9 درصدی) شدند.
 
به گزارش ایرنا،  "بهمن صالحی‌نیا" رییس هیات عامل ایدرو، برنامه امسال وزارت صنعت را تولید یک میلیون و 250 هزار دستگاه خودرو اعلام کرد که یک میلیون و 100 هزار دستگاه از آن در دو خودروساز اصلی یعنی ایران‌خودرو و سایپا و 150 هزار دستگاه در شرکت‌های بخش خصوصی تولید خواهد شد.
 
پیشتر دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور به ایرنا گفت: قطعه‌سازان توان بالقوه تولید قطعات برای بیش از 2 میلیون دستگاه خودرو را در سال دارا هستند، اما این مهم منوط به رفع و رجوع مشکلات‌شان است.
 
«آرش محبی‌نژاد» افزود: تحقق برنامه های سال 1400 در حوزه قطعه و خودروسازی، منوط به تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و اجرایی شدن شعار سال در رفع محدودیت‌ها و موانع‌زدایی است.
 
وی بیان‌داشت: در این راستا بزرگترین مشکلات، قیمت‌گذاری دستوری خود و به تبع آن قیمت‌گذاری قطعات و همچنین کمبود نقدینگی است.
 
محبی‌نژاد، همچنین از وجود قوانین و مقررات مخل تولید و گمرکی به عنوان دیگر مشکلاتی یاد کرد که در سال‌های گذشته مانعی بر سر راه تولید در این صنعت مادر و راهبردی شده است.

اخبار مرتبط

نظرات شما