کرمان موتور تعدادی از نیروهای خود را تعدیل کرد.

مدیر روابط این شرکت خودروسازی به نسیم اقتصاد می‌گوید که به دلیل کاهش تولید ناشی از تحریم‌ها ناچار شدیم از چند ماه پیش تعدادی از کارگران خود را اخراج کنیم. این خبر اما در شرایطی اعلام شده که کارشناسان صنعت خودرو چشم انداز روشنی برای دیگر قطب‌های اصلی خودروسازی در ایران هم ندارند. فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو اما همه مشکل را در تحریم نمی‌داند. او به نسیم اقتصاد می‌گوید: قدرت نقدینگی مردم به شدت کاهش پیدا کرده و قادر به خرید خودر نیستند.
او که حجم بازار خرید و فروش خودرو به قیمت روز را کمتر از 500 هزار دستگاه می‌داند، می‌گوید: بازار خودرو بعد از اتمام خودروهایی که در سال 96 به صورت دستوری و در قالب پیش فروش فروخته شده بود، با افت شدید تقاضا روبرو شد.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، بیشتر تولیداتی که در صنعت خودروسازی در حال انجام است، مربوط به پیش فروش سال‌های قبل است و نیاز واقعی بازار به یک سوم رسیده است.

زنگ خطر برای نابودی   600 هزار شغل

آنگونه که آمارها نشان می دهد، صنعت خودرو در ایران بیش از 600 هزار شغل به صورت مستقیم  و غیر مستقیم ایجاد کرده است. زاوه با بیان اینکه بازار خودرو به شدت کوچک شده است، می گوید: دولت اگر فکری به حال افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم نکند، کم کم سایر خودروسازان هم به سرنوشت کرمان موتور دچار می شوند و در نهایت ناچار به تعدیل نیروهای خود می شوند و موجی از افزایش بیکاری را در کشور خواهیم داشت
 
صنعت خودرو از حالت بحرانی خارج نشد

حدود یک ماه پیش بود که وزیر صنعت اعلام کرد که صنعت خودرو از وضیعت بحرانی پارسال خارج شده است. ادعایی که فعالان بازار و آمارهای تولید خودرو آن را تایید نمی‌کند. وزارت صنعت می گوید که تولید خودرو با 33.2 درصد کاهش به  445 هزار و 700 دستگاه رسیده است .
نادری یکی از فعالان بازار در اینباره به نسیم اقتصاد می‌گوید: معاملات در بازار قفل شده و نه کسی حاضر به خرید خودرو است و نه فروشنده ای در بازار وجود دارد.
او با بیان اینکه این روزها قیمت گذاری خودرو سلیقه‌ای شده است، گفت:مسئولان وزارت صنعت می‌گویند که خودروی ناقص موجود در کف کارخانه به صفر رسیده و تولید بیشتر شده است. اما مشخص نیست این افزایش تولید در کجا عرضه می‌شود. از طرفی  اگر عرضه بیشتر شده چرا اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار مدام در حال افزایش است و پراید 40 میلیونی 60 میلیون تومان در بازار قیمت می‌خورد.
به باور این فعال بازار، خودروسازان بیشتر تولید خود را صرف معوقات سال‌های قبل می‌کنند، همان تعداد محدودی هم که باقی می‌ماند از طریق کانال‌های لیزینگ خودرو حداقل 50 درصد گران تر از قیمت واقعی عرضه می‌شود.
 
بازار داغ پیش فروش های خودروسازان

با وجود اینکه بازار روزهای سردی را سپری می کند اما همچنان مردم برای پیش خرید و فروش های فوری خودروسازان سر و دست می‌شکانند. موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل که دلیل این اتفاق را اختلاف شدید بین قیمت کارخانه و بازار می‌داند، به نسیم اقتصاد گفت: بیشتر کسانی که می‌خواهند خودرو پیش خرید کنند دنبال نوعی سرمایه گذاری  و کسب سود هستند.
به گفته او، مردم به خوبی می دانند که سال آینده خودرویی که امروز 40 میلیون تومان قیمت دارد را باید 60 میلیون تومان بخرند و به همین دلیل سعی دارند تا با سرمایه گذاری در این بخش به نوعی قدرت نقدینگی خود را حفظ کنند.

اخبار مرتبط

نظرات شما