آگهی‌های فروش اقساطی خودرو به تازگی توسط برخی شرکت‌های متفرقه در جراید و یا شبکه‌های مجازی منتشر شده که سوالاتی را بوجود آورده که در این زمینه سازمان حمایت از مردم درخواست کرده که نسبت به پیش خرید خودرو از شرکت‌های متفرقه به شکل جدی پرهیز کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، براساس اطلاعیه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان،  در ارتباط با خودروهای تولید داخل، شرایط فروش و پیش فروش خودرو توسط شرکت اصلی تولید کننده خودرو مشخص می شود.

سازمان یادشده از کلیه خریداران خودرو ها درخواست کرده تا از عقد قرارداد خرید خودرو با شرکت‌های متفرقه که اقدام به تبلیغات فروش این نوع خودروها کرده و در قالب ارائه پیشنهادهای متفاوت برای خرید های کوتاه یا بلندمدت که اقدام به دریافت کل مبلغ قیمت خودرو و یا بخشی از آن را از مصرف کننده طلب می‌کنند، اجتناب نمایند.

همچنین فروش خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی خودروسازان تحت عنوان کاردکس، با قیمت مصوب و رسمی شرکت‌های عرضه‌کننده مجاز است؛ بنابراین دریافت مبالغ بیش از قیمت رسمی توسط نمایندگی‌ها تخلف بوده و قابل پیگیری است.

 شرکت‌های عرضه کننده خودرو به استناد ماده 5 آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو مصوب 28 فروردین 1395 هیات وزیران مکلف به اخذ مجوز پیش فروش خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند؛ بنابراین  شرکت‌هایی مجاز به پیش فروش خودرو شده اند که مجوز مرتبط با آن را از وزارت یاد شده دریافت کرده باشند.

سازمان حمایت در اطلاعیه خود آورده است، اظهارات شرکت‌های پیش فروش کننده خودرو مبنی بر اخذ مجوز از بانک مرکزی، داشتن شماره ثبت و ... ارتباطی با مجوز پیش فروش نداشته و قابل استناد نیست.

علاوه براین تبلیغات فروش فوری خودرو (بصورت اقساطی) که در آن مبلغ پیش پرداخت خودرو و جمع مبالغ اقساط با قیمت فعلی بازار خودرو برابری کند، قابل اعتماد نبوده و مورد تایید این سازمان نیست، زیرا امکان تخلف، تحویل ندادن خودرو در آن وجود دارد و به کلیه خریداران توصیه می‌شود با هوشیاری کامل نسبت به بررسی شرایط فروش اقدام و از عقد این نوع قراردادها با عرضه کنندگان خودداری کنند.

سازمان مزبور در اطلاعیه خود تصریح کرده است: واردات خودرو در شرایط فعلی ممنوع بوده و درج آگهی‌های تبلیغاتی برای پیش فروش این قبیل خودروها فاقد وجاهت قانونی است.

مردم می‌توانند هنگام مشاهده  موارد تخلف و یا برخورد با اینگونه آگهی‌های تبلیغاتی، موضوع را بوسیله سامانه تلفنی 124 و یا مراجعه به سازمان‌های صنعت ، معدن و تجارت استان‌ها و یا سازمان حمایت اطلاع رسانی کنند تا نسبت به پیگیری موضوع اقدام شود.

اخبار مرتبط

نظرات شما