مجموع مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به بیش از 22 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به گزارش نسیم اقتصاد، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نوشت: «محمدرضا نجفی منش» در پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی،‌ صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: مجموع شاغلان زنجیره قطعه‌سازی حدود 550 هزار نفر هستند که 280 هزار نفر از آنها در سه موج بیکاری، تعدیل یا تعلیق شده‌اند.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی افزود: بخشی از نیروهای تعلیق‌شده با تزریق چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات پایان سال 97، به طور موقت به کار بازگشتند که متاسفانه از ابتدای امسال دوباره به مرور شاهد تعلیق مجدد آن‌ها بوده‌ایم.

وی ادامه داد: از حدود 1200 قطعه‌ساز رسمی فعال در رده‌های 1، 2 و 3 تقریبا 400 واحد تعطیل و نیمه تعطیل شده‌اند. اصلاح قیمت‌های فروش قطعات علیرغم افزایش‌های چندباره قیمت‌های مواد اولیه و نهادهای تولید به موقع انجام نمی‌شود؛ بنابراین در سال 98 قطعه‌سازان با زیان قابل توجهی روبرو هستند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران خاطرنشان کرد: کسری نقدینگی قطعه‌سازان ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های تولید به منظور تحقق برنامه سال 98 اعلامی وزارت صنعت، معادل 15 هزار میلیارد تومان است که محلی برای تامین آن مشخص نیست.

نجفی منش ادامه داد: کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به بیش از 22 هزار میلیارد تومان بالغ شده که مطالبات معوق به بیش از 9 هزار میلیارد تومان رسیده است. هنوز بسیاری از تعدیل قیمت‌های قطعات سال 98 محاسبه نشده و در حساب‌های فیمابین عمل نشده است.

وی با بیان اینکه ارزش روز دارایی‌های قطعه‌سازان کشور در رده‎های 1 و 2 و 3 بیش از 250 هزار میلیارد تومان است، اضافه کرد: ارزش روز دارایی‌های خودروسازان کشور بیش از 100 هزار میلیارد تومان است. جمع دارایی‌های صنعت خودرو نیز حدود 350 هزار میلیارد تومان می شود.

به گفته نجفی منش کل اشتغال مستقیم صنعت خودرو حدود 700 هزار نفر شامل 550 هزار نفر اشتغال قطعه‌سازان و 150 هزار نفر اشتغال خودروسازان می‌شود.

وی بیان کرد:‌ تعداد 160 هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان به ارزش بیش از 12 هزار میلیارد تومان از مجموع دارایی قطعه‌سازان، خودروسازان و مردم راکد و بلوکه مانده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است با ادامه روند فعلی، برنامه تولید سال 98 محقق نشده و تعهدات تحویل خودرو به مردم، بیشتر معوق می‌شود.

نجفی منش ادامه داد: تعداد زیادی از مدیران شرکت‌های قطعه‌سازی دچار بحران ورشکستگی، پیگرد قانونی، بدهی‌های زیاد و زندان و محکومیت و ... می‌شوند و عملکرد جمع زیادی از کارآفرینان کشور عملا متوقف می‌شود. در این شرایط به جای توسعه، بیشتر شاهد اضمحلال واحدها خواهیم بود.

وی همچنین اعلام کرد: متاسفانه امروز خودروسازان جمعا 30 هزار میلیارد تومان و قطعه‌سازان حدود 15 میلیارد تومان زیان انباشته دارند. سرمایه‌گذاری لازم برای اشتغال جدید صنعتی برای 280 هزار کارگر بیکار فعلی زنجیره تامین خودرو با احتساب بیش از 500 میلیون تومان هر شغل، معادل 150 هزار ملیارد تومان خواهد بود. در صورت ادامه این روندحجم سرمایه مورد نیاز هر روز بیشتر خواهد شد.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در پایان گفت: در صورت بیکاری 550 هزار نفر کارکنان قطعه‌سازان تا زمان ایجاد شغل جدید سالانه حدود 10 هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری باید به آن‌ها پرداخت شود و علاوه بر این، حدود چهار هزار میلیارد تومان هم از درآمد سازمان تامین اجتماعی بابت عدم وصول بیمه حقوق کارکنان کسر می‌شد و جمعا تراز سازمان تامین اجتماعی در سال 14 هزار میلیارد تومان منفی خواهد شد. همچنین حدود هزار میلیارد تومان مالیات از حقوق از کف خزانه دولت میرود و مالیات بر ارزش افزوده و درآمد هم به دلیل تعطیلی کارخانجات وصول نخواهد شد.

اخبار مرتبط

نظرات شما