مگر زمانی که قیمت این فلزات سقوط کرد، خودروسازی ها حاضر به کاهش قیمت شدند که امروز این موضوع را بهانه قرار داده اند و یا آن زمان که برجام منعقد شد و شرایط اقتصادی کشور روزهای آرامی داشت،خودروسازی ها کاهش قیمت دادند که امروز بخواهند قیمت های خود را بالا ببرند؟خودروسازهای ما یاد گرفته اند، جیب مردم را خالی کنند و از هر بهانه ای در این راه، کوتاه نمی آیند. ما در مجلس اجازه این کار را نخواهیم داد، ولی متأسفانه دولت مدافع آنهاست و فشارهای مجلس را با لابی هایی که دارند، بی اثر می کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از تابناک، حدود یک هفته پیش، نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با یکی از رسانه ها مدعی شد: خودروسازان خودروهایی را که در آذر ماه سال گذشته با دلار سه هزار و 200 تومانی تولید کردند، پیش فروش نکرده و نقدی نیز نفروخته‌اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سایپا و ایران خودرو، به ترتیب حدود 60 هزار و 30 هزار خودرو احتکار کرده‌اند، افزود: خودروهای داخلی میانگین 10 تا 30 میلیون و برخی از این خودروها هم 40 میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند که این گران فروشی، نارضایتی‌های اجتماعی در پی ‌داشته است.

وی همچنین از سازمان تعزیرات، بازرسی و سازمان حمایت از مصرف کننده خواسته بود، به موضوع احتکار خودرو ورود کنند تا خودروسازان نتوانند خودروهای خود را با قیمت دلار روز به مردم بفروشند.

خلاصه آنکه با بالا گرفتن بحث احتکار خودرو توسط خودروسازی ها، اتحادیه نمایشگاهداران نیز وارد ماجرا شد و با تأیید ضمنی این خبر گفت: از بیستم فروردین ماه که شرکت‌های بزرگ خودروسازی، اقدام به توقف یا کاهش عرضه به بازار کردند، تفاوت قیمت کارخانه و بازار به اوج خود رسید. اکنون تفاوت قیمت کارخانه و بازار در خودروهای زیر 40 میلیون تومان به 6 میلیون و این رقم در خودروهای بالای 50 میلیون به 10 میلیون تومان رسیده و خودروهای بالای 100 میلیون تومان، اختلاف 35 میلیونی را تجربه کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، افزایش قیمت خودرو در بازار، باعث شد تا بار دیگر مجلس به موضوع ورود کند و با بالا رفتن فشارها از سوی نمایندگان مجلس، مسئولان خودروسازی مجبور به حضور در مجلس و گزارش دهی به اعضای کمیسیون صنایع مجلس شوند.

در همین خصوص نادر قاضی پور در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اظهار داشت: جلسه کمیسیون صنایع و معادن با حضور خودروسازان، واردکنندگان و قطعه‌سازان به نتیجه نهایی نرسید و نمایندگان عضو کمیسیون، هیچ گونه تأییدیه مبنی بر افزایش قیمت خودرو صادر نکردند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه خودروسازان، قطعه‌سازان و واردکنندگان به همراه معاون صنعت، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه روز گذشته حضور داشتند و بحث‌های زیادی نیز شد، گفت: امیدواریم بتوانیم خودرو ارزان قیمت برای قشرهای ضعیف جامعه تولید کنیم؛ بنابراین، پیشنهاد دادیم تولید ماشین‌های میلیاردی نیز برای وزرای میلیاردی داشته باشند.

این نماینده مجلس یادآور شد: تولیدکنندگان خودرو، دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو را افزایش قیمت جهانی فلزاتی نظیر آلومینیوم و مس و همچنین اعمال تحریم ها،و نوسانات ارزی عنوان کردند و بر این باورند دلالان در این میان باعث افزایش بیشتر قیمت می شوند.

قاضی پور ادامه گفت: مگر زمانی که قیمت این فلزات سقوط کرد، خودروسازی ها حاضر به کاهش قیمت شدند که امروز این موضوع را بهانه قرار داده اند و یا آن زمان که برجام منعقد شد و شرایط اقتصادی کشور روزهای آرامی داشت،خودروسازی ها کاهش قیمت دادند که امروز بخواهند قیمت های خود را بالا ببرند؟

خودروسازهای ما یاد گرفته اند، جیب مردم را خالی کنند و از هر بهانه ای در این راه، کوتاه نمی آیند. ما در مجلس اجازه این کار را نخواهیم داد، ولی متأسفانه دولت مدافع آنهاست و فشارهای مجلس را با لابی هایی که دارند، بی اثر می کنند.

همچنین محمدرضا منصوری در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به درخواست خودروسازان برای افزایش 24 درصدی قیمت خودروهای داخلی گفت: در این نشست، بحث احتکار خودروها از سوی برخی نمایندگان مطرح شد که خودروسازان این موضوع را تکذیب کرده و می گویند، قطعه سازان قطعه کم ارائه می دهند و همین سبب پایین آمدن تیراژ تولید شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: مقرر شد، دو نماینده کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بازدیدی از مجموعه های خودروسازی، خطوط تولید و انبارهای آنها داشته باشند و گزارشی در این باره به کمیسیون ارائه دهند.

وی با بیان اینکه خودروسازان می گویند، فروش خودروها به دلیل اختلاف قیمت با شورای رقابت، کاهش یافته، گفت: این توجیه صحیحی نیست و ادامه داد: اگر قرار است، قیمت خودروها افزایش یابد، نهایتا می تواند 5 درصد افزایش داشته باشد، چون 20 درصد قطعات خودروها وارداتی بوده و 80 درصد داخلی؛ بنابراین، افزایش دلار تأثیری بر خودروهای داخلی ندارد.

کنترل بازار و افزایش قیمت از طریق فروش قطره چکانی سیاست نخ نمایی است که سالهاست از سوی خودروسازی های وطنی اعمال می شود و با وجود آنکه انتقادات زیادی به موضوع افزایش قیمت ها از سوی مردم و برخی نمایندگان آنها در مجلس می شود، در نهایت این مخصوص نشین ها هستند که با کمک لابی های قدرتمند خود در سطوح بالای مدیریت دولتی، موفق به بالا بردن قیمت ها می شوند.

اخبار مرتبط

نظرات شما