نسیم اقتصاد- نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در خصوص فواید CNG گفت: CNG یک انرژی است که از بنزین و گازوئیل بسیار پاک‌تر است و آلودگی کمتری دارد و افزایش مصرف و توسعه آن قطعا منجر به کاهش و مدیریت واردات بنزین می شود.

علی ادیانی در گفت و گو با خبرنگار نسیم اقتصاد با بیان اینکه مذاکراتی برای تجدید نظر و کاهش قیمت CNG انجام شده ولی به نتیجه نرسیده ایم، تصریح کرد: برای توسعه CNG، باید به گونه ای قیمت تعیین شود که برای مردم انگیزه ایجاد کند و آنها را به سمت این سوخت تشویق کند و همچنین مردم را از رفتن به سمت جایگاه های بنزین بازدارد.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه CNG یک انرژی است که از بنزین و گازوئیل بسیار پاک‌تر است و آلودگی کمتری دارد، بیان کرد: از تظر به صرفه بودن و اقتصادی بودن این صنعت برای کشور باید برای توسعه آن به کاهش قیمت های CNG بپردازیم و از واردات بی رویه بنزین جلوگیری کنیم. دوﻟﺖ و وزارت ﻧﻔﺖ در ﺻﻮرت ﻣﻮاﻓﻘﺖ ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻗﯿﻤﺖ CNG ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺿﻤﻦ اﻓﺰاﯾﺶ اﻧﮕﯿﺰه ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ ﺣﺎﻣﻞ اﻧﺮژی ﺑﺪون ﮐﻮﭼﮏ ﺗﺮﯾﻦ اﻗﺪام و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺰاری ﻣﺠﺪد ﺣﺠﻢ واردات ﺑﻨﺰﯾﻦ را ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻨﺪ.
ادیانی با بیان اینکه افزایش مصرف CNG و توسعه آن قطعا منجر به کاهش واردات بنزین می شود، گفت: براساس معیار جهانی، قیمت  CNG 20 درصد قیمت بنزین است، با تحقق و اجرای این فرمول قیمت هر متر مکعب CNG تقریبا 200 تومان خواهد بود.
وی با بیان اینکه در بحث بنزین و جایگاه های سوختی که مربوط به آن است مشکلی وجود ندارد، گفت: در بخش مربوط به CNG، با این که در شروع فعالیت این جایگاه ها از پیشرفت خوبی برخوردار بوده ایم، اما بعد از سیر روند نزولی آن، اکنون  با توقف رشد این صنعت روبرو شده ایم.
ادیانی ادامه داد: بعد از توقف رشد CNG ، افراد برای بهره مندی از این سوخت باید در صف های طولانی منتظر می ماندند و وقت زیادی را برای سوخت گیری از دست می دادند که همین موضوع عاملی  برای بی انگیزه گی در استفاده از این سوخت شد.
وی با اشاره به بی انگیزه گی مردم برای استفاده از جایگاه های CNG گفت: اختلاف نرخ بنزین و CNG دومین عاملی است که باعث بی انگیزه گی مردم برای استفاده از این سوخت ارزان قیمت به حساب می آید. بنابراین باید به این موضوع توجه کرد که این دو عامل باعث شده است که صنعت CNG از رشد بازبماند و استقبال کمتری از آن شود.
ادیانی با اشاره به اینکه توسعه و راه اندازی جایگاه های CNG در همه جا ساده نیست وگاهی با مشکل روبرو است، اظهار داشت: این موضوع حتی مشمول بنزین هم می شود. به عنوان مثال در شمال شهر تهران که قیمت زمین بالا است، احداث جایگاهی به منظور ایجاد چنین صنعتی سخت خواهد بود. بنابراین معتقدم باید به فکر توسعه این صنعت در شهرستان ها باشیم چرا که فضا برای توسعه در این مناطق به نسبت شهرهایی که زمین برای ایجاد زیرساخت ها گران و غیر اقتصادی هستند بهتر و راحت تر است.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه تولید خودرو با پایه گاز سوز باید از ابتدا و در شرکت تولید کننده صورت بگیرد، گفت: توانمندی تولید خودروهای پایه گازسوز در کشور وجود دارد شاید ناتوانی در این  موضوع  دلیل دیگری در توسعه نیافتن صنعت CNG به شمارآید. اگر چه ممکن است، ورود خودرویی که پایه اش تنها CNG بوده و سوخت دیگری استفاده  نمی کند در عمل مشکل ساز باشد ولی قطع به یقین با توسعه زیر ساخت ها ، مسأله مرتفع خواهد شد.
 

اخبار مرتبط

نظرات شما