نسیم اقتصاد- بررسی موانع صادرات در‌واقع بررسی موانع خودروسازی کشور بوده و این کار از اهمیت بسزای برخوردار است، موانعی از قبیل بالا بودن هزینه تولید، کیفیت محصولات تولیدی و …

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از پدال نیوز، شاید بتوان گفت صادرات مهم‌ترین موضوعی است که در یک‌دهه اخیر صنعت خودرو نتوانسته به آن دست یابد. به بیان دیگر صادرات در صنعت خودرو اگر به‌صورت مستمر و پایدار انجام شود، می‌توان گفت خودروسازی ایران توانسته است در بازارهای جهانی حضور پیدا کند.
بررسی موانع صادرات در‌واقع بررسی موانع خودروسازی کشور بوده و این کار از اهمیت بسزای برخوردار است، موانعی از قبیل بالا بودن هزینه تولید، کیفیت محصولات تولیدی، عدم بهره‌وری مناسب، دخالت دولت در صنعت خودرو، نرخ بالای تسهیلات بانکی، نبود تنوع در محصولات، به‌روز نبودن خودروهای تولیدی در قیاس با رقبای خارجی و توجه اندک به مسائل تحقیق و توسعه ازجمله موانع صادراتی در صنعت خودرو به‌شمار می‌روند در این زمینه سه تن از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان نظرات خود پرداخته اند.
رامین نورقلی عضوکمیسیون صنایع ومعادن مجلس :
خودروسازان برای افزایش صادرات باید به مساله تحقیق و توسعه توجه بیشتری داشته باشند
موانع صادرات خودرو در کشور چیست؟
یکی‌از موانع اصلی صادرات خودرو را می‌توان در حیطه داخلی و در زمینه گرانی نرخ خودرو برای ورود به بازار رقابتی جست‌وجو کرد. از سویی کیفیت خودروهای داخلی ما با محورهای صادراتی فاصله دارد، بنابراین خودروی داخلی نمی‌تواند به نحو مطلوب به بازار جهانی صادر شود. همچنین یکی از دلایل عدم موفقیت خودروهای ایرانی در بازار بین‌المللی را می‌توان در به‌روز نبودن این خودروهای برای ارائه در بازار صادراتی دانست.
مسائل بانکی و همچنین دخالت دولت در صنعت خودرو، چگونه می‌توانند برصادرات خودرو اثر بگذارد؟
یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در رابطه با صنعت خودرو وجود دارد، این است که این صنعت با وجود بهره‌های بانکی بسیار بالا آن‌طور که باید‌و‌شاید نمی‌تواند از تسهیلات بانکی استفاده کند که موجب شد خودروسازان به‌خصوص در ایام تحریم با مشکل تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه شوند، همین موضوع سبب شد با افت صادرات خودرو مواجه شویم، زیرا در مقطعی آمار تولید خودرو به‌شدت کاهش یافت و از سوی دیگر خودروسازان نتوانستند کیفیت و تنوع محصولات خود را افزایش دهند. مورد دیگر نیز مربوط به اجرای ناقص اصل44 است، در‌حالی‌که به‌ظاهر صنعت خودروی کشور خصوصی شده است اما در باطن شاهد آن هستیم که دولت همچنان مدیریت خودروسازان را تعیین می‌کند و این امر باعث می‌شود امکان برنامه‌ریزی بلندمدت از شرکت‌ها سلب شود و آن‌ها برای صادرات که کاری زمان‌بر و بلند‌مدت است، نتوانند برنامه‌ریزی کنند.
نقش کم‌رنگ تحقیق‌و‌توسعه در صنعت خودرو چقدر بر صادرات خودرو تاثیرگذار است؟
این دو موضوعی که شما به آن اشاره کردید، رابطه مستقیمی با هم دارند، یعنی هرچه توجه به مسائل تحقیق و توسعه در خودروسازی کشور بیشتر باشد، درمقابل کیفیت خودروهای تولیدی و تنوع آنها افزایش‌یافته همچنین هزینه تولید آن کاهش می‌یابد و در چنین شرایطی صادرات خودرو نیز افزایش خواهد یافت، این درحالی است که توجه جدی به بحث تحقیق‌و‌توسعه در خودروسازی کشور باید در اولویت قرار بگیرد، زیرا تحقیق‌و‌توسعه در این صنعت به‌طور مستقیم موجب نوآوری می‌شود. از سویی رمز موفقیت در صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای بین‌المللی و هدف را باید در تولید صادرات‌محور جست‌وجو کرد.
سعید باستانی – سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس :
مسیر درست سیاست‌گذاری
با توجه به اینکه خودروسازی ایران، در شرایط متفاوتی از گذشته به‌سر می‌برد، سیاست‌گذاری این صنعت باید به چه شکلی باشد؟
باید سیاست‌گذاری‌های صنعت خودرو به سمتی حرکت کند که شرکت‌های خودروساز ایرانی به‌عنوان تولیدکننده منطقه‌ای خودرو مطرح شوند و ایران تبدیل به هاب توزیع خودرو در منطقه شود.
این رویکرد با محوریت چه مسائلی باید دنبال شود؟
هرگونه سرمایه‌گذاری جدید در صنعت خودرو باید با رویکرد صادرات انجام شود. با این رویکرد بحث کیفیت، خدمات پس از فروش، تنوع محصول و سایر مباحث با حوزه خودرو جدی خواهد شد.
یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که صنعت خودرو با آن دست‌به گریبان است، نبود تنوع در محصولات است، در این حوزه چه باید کرد؟
یکی از مهم‌ترین اقداماتی که صنعت خودرو باید در پیش بگیرد، متنوع کردن سبد محصولات است، چراکه اگر امروزه خودروسازان داخلی قصد حضور در بازارهای بین‌المللی و رقابت با خودروسازان به‌نام و معتبر جهانی را دارند، باید محصولات باکیفیت و متنوعی تولید کنند تا توان رقابت با رقبای خود در سطح جهانی را داشته باشند، در غیر این صورت خودروسازان داخلی نمی‌توانند در زمینه صادرات به توفیقی دست یابند.
ولی ملکی – عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس :
کیفیت؛ برگ برنده در صادرات
به‌منظور اینکه صادرات پایدار در صنعت خودرو انجام شود، چه باید کرد؟
باید برای صادرات خودرو به کشورهای دیگر به‌نکاتی چون کیفیت خودرو در بخش‌های مختلف ازجمله بدنه، موتور و امکانات آن توجه شود. از سوی دیگر قیمت آن نیز باید به‌نحوی تعیین شود تا توان حضور در بازار رقابتی بین‌المللی داشته باشد.
برجام و قراردادهایی که در این عصر بسته شده‌اند، از این لحاظ که شرکت‌های ایرانی با شرکای خارجی اقدام به تولید مشترک خواهند کرد، آیا نام و برند آن خودروساز برای صادرات می‌تواند حائز اهمیت باشد؟
در این زمینه باید این نکته را بیان کرد که برندهای معروف و شناخته‌شده نیاز به بازاریابی ندارند و وقتی برای برندهای معروف بازار وجود دارد، مصرف‌کننده دیگر به دنبال آن نیست که خودرو در کدام کشور تولید شده است. ما نیز باید بتوانیم با برندسازی و همکاری با برند کشورهای دیگر در زمینه صادرات صنعت خودرو گام برداریم.
در زمینه به‌دست آوردن بازارهای صادرات پایدار در کشورهای منطقه، ایران‌خودرو اقدام به همکاری با کشور آذربایجان کرده است. این همکاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در این مورد می‌توان گفت این همکاری در‌نهایت منجربه توسعه صادرات و تولید خودرو با برند ایران در کشور آذربایجان خواهد شد. همچنین درگذشته نیز شاهد صادرات پراید و سمند به سوریه، عراق و کشورهای آفریقایی بوده‌ایم. در‌حال‌حاضر می‌توان این تجربه را با‌توجه به اوضاع بهتر خودروسازان در زمان فعلی گسترش داد. این در حالی است که خودروسازان باید در زمینه افزایش کیفیت گام‌های بسیار موثری را بردارند.
 

اخبار مرتبط

نظرات شما