نسیم اقتصاد- نخستین موتور ملی کم مصرف کشور با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و جمعی از مدیران صنعت خودرو در شرکت سایپا دیزل رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از سایپانیوز، مراسم رونمایی از خانواده موتور ملی 3 سیلندر پرقدرت و کم مصرف یورو 6 سایپا، با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و جمعی از مدیران صنعت خودرو برگزار شد.
در این مراسم دکتر مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: خوشحالم در فرصتی که فراهم شده می توانیم بخشی از استراتژی حال و آینده گروه سایپا را ارائه نماییم.
وی افزود: سایپا در گذشته در شرایطی قرار داشت که با یک بحران جدی رو به رو بود و خوشبختانه با تدبیر وزیر صنعت، معدن و تجارت، گروه سایپا امروز می تواند به عنوان یک مجموعه سرآمد و زبانزد حوزه صنعت کشور باشد.
 جمالی تاکید کرد: در این برهه اصلی ترین موضوعی که نجات دهنده سایپا و صنعت کشور است، ایجاد تنوع در سبد محصول می باشد و این موضوع باعث شده، آن را به عنوان یک اصل اساسی در گروه سایپا قرار دهیم و خوشبختانه امروز شاهد هستیم که در فاصله کمتر از 2 سال توانستیم تنوع محصولات گروه سایپا را از 13 محصول به 23 محصول برسانیم.
وی تصریح کرد: این افتخار تنها شامل گروه سایپا است چراکه توسعه محصول در دوره های قبل با تغییرات فیس لیفتی در صنعت خودروسازی با هزینه های بسیار بالا و بعضا با مجوزهای سخت از شرکت های خارجی اتفاق می افتاد.
مدیرعامل گروه سایپا گفت: امروز با افتخار اعلام می کنم که پلت فرمی در سایپا طراحی شده که ویژه این گروه خودروسازی است و معتقد هستم مدیران و صنعت گران و مهندسین کشوردر گروه سایپا این توانایی را دارند تا بتوانند با اتکا به دانش داخلی طراحی پلتفرم خودرو را انجام دهند و این موتوری که امروز رونمایی می شود بخشی از مگا پلتفرم طراحی شده سایپا است.
وی افزود: در گروه سایپا در زمینه حمایت از محیط زیست فعالیت های خوبی انجام شده است که بخشی از آن مربوط به موتور خودرو است و هم اکنون در حال طراحی و توسعه سه موتور هستیم .
جمالی خاطر نشان کرد: با هدایت وزیر صنعت معدن وتجارت در قرارداد مشترک با سیتروئن موتور جدید در سایپا سیتروئن طراحی خواهد شد و به زودی سرمایه گذاری مشترک سایپا و سیتروئن در کاشان در زمینه طراحی موتور جدید به ثمر خواهد رسید.
وی گفت: با افتخار اعلام می کنم که محصولات سایپا در آینده از کیفیتی برخوردار خواهند شد که توان رقابت را در بازار خودرو خواهند داشت همچنین از یک سال قبل معاونت خودرو برقی در گروه سایپا راه اندازی شده است.
مدیرعامل گروه سایپا افزود: در حال حاضر این آمادگی را داریم که خودرو تیبا برقی را به بازار عرضه کنیم و در حال تست نمونه های اولیه تیبا برقی هستیم و امیدوارم که بتوانیم خودروهای برقی را در پروژه های جدید SP0  و SP100 در آینده بسیار نزدیک به بازار عرضه نماییم.
وی گفت: تلاش می کنیم تا در همه زمینه ها با توان فنی، مهندسی و دانش و تکنولوژی در گروه سایپا پیشتاز صنعت خودروسازی باشیم و خوشبختانه با این پیشتازی آمادگی داریم که هرساله دو محصول جدید را به بازار عرصه کنیم.
جمالی ضمن اظهار امیدواری نسبت به ادامه حمایت های  وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از همه مسوولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می کنم با توجه به اینکه طراحی محصول نیاز به هزینه های بالایی دارد و با هزینه های جاری امکان توسعه صنعتی وجود ندارد، برای طراحی محصول، تامین سرمایه لازم صورت گیرد.
وی خاطر نشان کرد: البته معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری، با معرفی مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا به عنوان یک مرکز دانش بنیان منابعی را نیز در اختیار سایپا قرار داده و مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا در حال حاضر بزرگترین مرکز دانش بنیان در کشور است.
مدیرعامل گروه سایپا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسولین کشور درخواست کرد: همانگونه که به بخش کشاورزی وام های کم بهره اختصاص یافته، در بخش توسعه صنعت خودرو و برای بقیه طرح های تحقیق و توسعه نیز تسهیلات کم بهره در نظر گرفته شود.
وی گفت: با توجه به شتاب توسعه محصول در سایپا، اگر تامین سرمایه به موقع صورت گیرد این توان در گروه سایپا وجود دارد که بتوانیم در منطقه پیشتاز صنعت خودروسازی کشور باشیم.
جمالی اظهار امیدواری کرد: رونمایی از موتور ملی سه سیلندر پرقدرت و کم مصرف یورو 6 سایپا آغازی برتحقق اهدافی که سازمان محیط زیست در زمینه مسائل محیط زیستی در نظر گرفته و همچنین تحقق ایده های وزیر صنعت، معدن و تجارت برای توسعه صنعت خودرو کشور باشد.
گفتنی است این موتور بیش از یکسال است که توسط شرکت تیوان از گروه خودروسازی سایپا با همکاری مرکز تحقیقات AVL اتریش و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی شده و نمونه آزمایشی آن آماده شده است وکارخانه تولید انبوه این موتور در قزوین درحال ساخت است که تا 2 سال آینده به تولید خواهد رسید.
 

اخبار مرتبط

نظرات شما