نسیم اقتصاد- گروه خودرو در حالی که روزگاری به عنوان لیدر و پیشرو در بورس به سرعت روی جاده صعود قیمت ها در حرکت بود، ماه هاست با کاهش قیمت سهام خود مواجه بوده و با افت شدید و اصلاح قیمتی قابل توجه، سهامداران خود را متضرر ساخته اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نسیم اقتصاد، این در حالی است که پس از اجرای برجام و ورود سرمایه گذاران خارجی از فرانسه به این صنعت چشم امید همه برای چرخش چرخ اقتصاد در این گروه به بزرگان خودروساز دوخته شد.
با این وجود عدم تحقق به موقع وعده های مدیران خودروساز در آغاز حضور سرمایه گذار خارجی در این صنعت، موجب شد آثار مثبت ناشی از اجرای برجام و خوش بینی های موجود برای بهبود شرایط آنطور که باید و شاید در صورت های مالی خودرویی ها به ثمر ننشیند.
دنده معکوس خودروسازان در پسابرجام
در این شرایط، بررسی نمودار شاخص خودرویی ها نیز به وضوح سیر نزولی قیمت سهام شرکت های این گروه را نشان می دهد. بطوریکه طبق نمودار ذیل، شاخص قیمتی این گروه در حالی که از ابتدای دی ماه سال 1394 حرکتی صعودی را آغاز کرد و 27 دی ماه همزمان با روز اعلام رسمی توافق برجام رقم 11 هزار و 491 واحدی را در اختیار داشت، توانست با خوش بینی سهامداران و اقبال سرمایه گذاران نسبت به لغو تحریم ها، تا پایان همان سال با سرعتی قابل توجه قله 27 هزار و 714 واحدی را فتح کند و رشد بیش از 100 درصدی را در کمتر از دو ماه در شاخص کل و نیز افزایش چشمگیر قیمت سهام اغلب شرکت های گروه به همراه داشته باشد.



اما هیجانات موجود در بورس و اقبال خریداران به سهام خودرویی ها به تدریج در بازار فروکش کرد تا در نهایت از همان قله فتح شده و بدون وقفه زمانی، نزول قیمت ها آغاز شده و تغییر نگاه ها با سرعت زیاد خودرویی ها را با دنده معکوس روی مسیر نزولی به حرکت وادارد.
آنچنان که طبق نمودار شاخص این گروه، حذف هیجانات از روند معاملات موجب شد خودرویی ها هر آنچه را در سال 1394 از نظر رشد قیمت سهام به دست آورده بودند، به تدریج و در یک مسیر فرسایشی نزولی از دست بدهند؛ تا جاییکه با تداوم این روند نزولی از ابتدای سال 1395 تاکنون، رقم نماگر این گروه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به 18 هزار و 332 واحد کاهش یافته است.
باک خالی خودرویی ها!
اما خودروسازان در حالی در این جاده در حرکت هستند که بزودی مجامع آنها نیز بر پا خواهد شد و علاوه بر ضرری که خودرویی ها طی ماه های گذشته از بابت افت قیمت سهام خود به سهامدارانشان تحمیل کرده اند، به دلیل زیان های انباشته سنوات گذشته سود قابل توجهی را نیز برای تقسیم بین سهامداران در اختیار ندارند.
در این میان اما خودرویی ها غیبت یک ماه و نیم لیدر خود یعنی سایپا را شاهد هستند؛ غیبتی که از 31 اردیبهشت ماه بابت تعدیل سود هر سهم آغاز شده و تاکنون ادامه یافته است. آن هم در شرایطی که معلوم نیست این سهم چه زمانی به تابوی معاملات باز خواهد گشت؛ به هر ترتیب در نبود نماد "خساپا" گروه خودرو و قطعه سازان معاملاتی متعادل و بدون روند را در روزهای گذشته سپری کردند. هر چند طی هفته قبل انتشار آگهی عرضه بلوک 16 درصدی "خگستر" توسط ایران خودرو در قیمت 6670 ریال، موجب افزایش تقاضا در این سهم طی همان روز معاملاتی گردید. اما شواهد حاکی از آن است که هنوز باک خودرویی ها برای حرکت دوباره در مدار صعودی قیمت سهام بنزین ندارد!
پارک گروه خودرو در سایه رکود
در این زمینه، آرین نصیرزاده، دانشجوی دکتری حسابداری و حسابرس شرکت های بورسی پیرامون وضعیت خودرویی ها در بورس در گفتگو با خبرنگار نسیم اقتصاد اظهار داشت: برخی از اهالی بازار سرمایه معتقدند در بورس می بایست در زمان حال رویدادهای آتی را معامله کرد و شاید بازده های 100 تا 1000 درصدی سال 94 گروه خودرویی پیش از تحقق هرگونه رویداد بنیادی و صرفا بنا بر خوش بینی سرمایه گذاران در آن دوران بر درستی اعتقاد ذکر شده صحه گذارد.
وی ویژگی های صنعت خودرو را از نظر بنیادی این چنین ارزیابی کرد: صنعت خودرو نه همانند صنعت ساختمان دیر بازده است و نه همانند صنعت پتروشیمی و نفتی دارای ساختار پیچیده و نه همانند صنعت بانکی اسیر تغییرات مکرر و مستمر در قوانین و مقررات و تقریبا می توان مدعی بود کمتر سهمی در گروه خودرویی درگیر مکانیزم کنترل قیمت توسط سهامداران عمده هستند و در دوران رونق بازار سرمایه ایران بازده های غیر عادی قابل توجهی را برای سهامداران  ایجاد می نمایند.
این کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی وضعیت آتی این گروه نیز تاکید کرد: از منظر تکنیکال و با نگاهی ساده به نمودار چند سهم پرطرفدار این گروه مشخص است پس از صعود قیمتی، سهم دچار افت قیمت و اصلاح ناشی از افزایش عرضه جهت شناسایی سود توسط سهامداران قدیمی شده و نهایتا تقابل عرضه و تقاضا منجر به ایجاد دوران رکودی در قیمت سهام نماد های این گروه شده است؛ به بیان ساده قیمت نه دیگر با افت شدید مواجه است و نه با رشد قابل توجه... و این در شرایطی است که از دید بنیادی در حال حاضر صنعت خودرو در وضعیت بهتری نسبت به سال 94 به سر می برد.
 

اخبار مرتبط

نظرات شما